Akdeniz Üniversitesi Hastanesi

Kardiyoloji

Obezite (Şişmanlık)

Şişmanlık (Obezite) nedir?

Şişmanlık (Obezite), vücutta fazla miktarda yağ birikmesi sonucu ortaya çıkan ve mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.

Şişmanlığın ne gibi zararları vardır?

Şişmanlık, genel olarak yaşam sürecini kısaltan, yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen ve birçok önemli rahatsızlığa zemin hazırlayan bir hastalıktır. Şişmanlığın zararlarını şöyle sıralamak mümkündür;

a) Kalp damar hastalıkları

  • Hipertansiyon
  • Ateroskleroz (damar sertliği)
  • Kalp fonksiyon bozuklukları (kalp büyümesi, yetersizliği)

b) Yetişkinlerde şeker hastalığının oluşumu
c) Kanser
d) Kadın hastalıkları (adet düzensizlikleri)
e) Solunum hastalıkları
f) Psikolojik bozukluklar ve topluma uyumsuzluklar

 

Şişmanlığın değerlendirilmesi


Beden kitle indeksi; vücut ağırlığının kg olarak, boyun metre cinsinden karesine bölünmesinden çıkan sonuçtur.

70 kg ağırlığında ve 1.70 m boyundaki bir kişinin; aşağıdaki tabloya göre vücut ağırlığı normaldir.


Beden kitle indeksiniz 25–30 arasında ise yaşam biçiminizi gözden geçiriniz. Beden kitle indeksiniz 30 ve üzeri ise mutlaka hekime başvurunuz.

Şişmanlığın tedavisi mümkün mü?

Evet, tedavinin başarısı bireyin kendisindedir.
Kilo vermek için;

  • Bunun kesinlikle isteniyor olması,
  • Diyetin bireye özgü ve güvenilir olması,
  • Sağlık ekibiyle sürekli iletişim içinde olunması,
  • Beslenme ve egzersiz programına kesinlikle uyulması,
  • Bilinçli ve sabırlı olunması gerekmektedir.


Siz ve kilonuz...

Önemli olan ideal kiloya ulaştıktan sonra bu kiloyu korumaktır. Kilo kontrolü sadece kilo vermek değil, gerçek anlamda vücudunuzun kontrolünü elinize geçirmeniz demektir. Yaşam boyu sürecek doğru beslenme alışkanlıkları kazanmalısınız.
Kilo kontrolü zaman, sabır ve bilinç ister.
Kilo kontrolüne başlarken en önemli nokta, gerçekçi, ulaşılabilir ve korunabilir hedefler belirlemektir.
Kilo kaybının, sağlıklı bir yaşam için ilk adım olduğunu unutmayınız.
Sadece %10’luk bir kilo kaybı;

  • Şişmanlıkla ilişkili hastalıkların riskini,
  • Kan basıncını,
  • Kan şekerini,
  • Kan yağlarını (kolesterol ve trigliseridleri),
  • Erken ölüm riskini azaltır.
  • Kendinizi iyi hissetmenizi sağlar.

Ne yapmalı?

Şişmanlığın önlenmesinde ilk adım, yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uyum sağlayarak yeme alışkanlıklarının değiştirilmesidir. Kilo vermeye karar verdiğiniz gün, yeni ve sağlıklı bir yaşam için ilk adımınızı atmış olursunuz.
Beslenme alışkanlıklarınızı değiştirmeye başlarken;

  • Öğün aralarında atıştırmalara,
  • Karnınız acıkmadan yemek yemeye,
  • Hızlı yemeye son vermelisiniz.
  • Üç öğün düzenli yemeye alışmalısınız.
  • Yemeklerdeki yağ oranını azaltmalı, düşük kalorili yiyeceklere yönelmelisiniz.
  • Daha seyrek kırmızı et, daha sık tavuk ve balık yemelisiniz.
  • Daha fazla sebze ve meyve tüketmelisiniz.
  • Fiziksel aktivitenizi artırmalısınız.
  • Beslenme alışkanlıklarınızı değiştirirken kendinizi yalnız hissetmeyin.Aileniz ve arkadaşlarınızdan destek alın, hatta onlara da sağlıklı ve kontrollü yemenin önemini açıklayın.
  • Yavaş ve istikrarlı kilo vermenin daha sağlıklı, daha gerçekçi ve daha uzun süre korunabilir olduğunu unutmayın. “Mucize diyetlere” güvenmeyin.
  • Yeni beslenme alışkanlıkları kazandığınız süreçte diyet uzmanınızdan alacağınız desteğin önemini göz ardı etmeyin.

 

Şişmanlık (Obezite) nedir?


Şişmanlık (Obezite), vücutta fazla miktarda yağ birikmesi sonucu ortaya çıkan ve mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.

Şişmanlığın ne gibi zararları vardır?


Şişmanlık, genel olarak yaşam sürecini kısaltan, yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen ve birçok önemli rahatsızlığa zemin hazırlayan bir hastalıktır. Şişmanlığın zararlarını şöyle sıralamak mümkündür;

a) Kalp damar hastalıkları

•Hipertansiyon

•Ateroskleroz (damar sertliği)

•Kalp fonksiyon bozuklukları (kalp büyümesi, yetersizliği)
b) Yetişkinlerde şeker hastalığının oluşumu
c) Kanser
d) Kadın hastalıkları (adet düzensizlikleri)
e) Solunum hastalıkları
f) Psikolojik bozukluklar ve topluma uyumsuzluklar

 

Şişmanlığın değerlendirilmesi


Beden kitle indeksi; vücut ağırlığının kg olarak, boyun metre cinsinden karesine bölünmesinden çıkan sonuçtur.

70 kg ağırlığında ve 1.70 m boyundaki bir kişinin; aşağıdaki tabloya göre vücut ağırlığı normaldir.


Beden kitle indeksiniz 25–30 arasında ise yaşam biçiminizi gözden geçiriniz. Beden kitle indeksiniz 30 ve üzeri ise mutlaka hekime başvurunuz.

Şişmanlığın tedavisi mümkün mü?

Evet, tedavinin başarısı bireyin kendisindedir.
Kilo vermek için;
• Bunun kesinlikle isteniyor olması,

• Diyetin bireye özgü ve güvenilir olması,

• Sağlık ekibiyle sürekli iletişim içinde olunması,

• Beslenme ve egzersiz programına kesinlikle uyulması,

• Bilinçli ve sabırlı olunması gerekmektedir.


Siz ve kilonuz...


Önemli olan ideal kiloya ulaştıktan sonra bu kiloyu korumaktır. Kilo kontrolü sadece kilo vermek değil, gerçek anlamda vücudunuzun kontrolünü elinize geçirmeniz demektir. Yaşam boyu sürecek doğru beslenme alışkanlıkları kazanmalısınız.
Kilo kontrolü zaman, sabır ve bilinç ister.
Kilo kontrolüne başlarken en önemli nokta, gerçekçi, ulaşılabilir ve korunabilir hedefler belirlemektir.
Kilo kaybının, sağlıklı bir yaşam için ilk adım olduğunu unutmayınız.
Sadece %10’luk bir kilo kaybı;

• Şişmanlıkla ilişkili hastalıkların riskini,
• Kan basıncını,
• Kan şekerini,
• Kan yağlarını (kolesterol ve trigliseridleri),
• Erken ölüm riskini azaltır.
• Kendinizi iyi hissetmenizi sağlar.


Ne yapmalı?


Şişmanlığın önlenmesinde ilk adım, yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uyum sağlayarak yeme alışkanlıklarının değiştirilmesidir. Kilo vermeye karar verdiğiniz gün, yeni ve sağlıklı bir yaşam için ilk adımınızı atmış olursunuz.
Beslenme alışkanlıklarınızı değiştirmeye başlarken;

• Öğün aralarında atıştırmalara,
• Karnınız acıkmadan yemek yemeye,
• Hızlı yemeye son vermelisiniz.
• Üç öğün düzenli yemeye alışmalısınız.
• Yemeklerdeki yağ oranını azaltmalı, düşük kalorili yiyeceklere yönelmelisiniz.
• Daha seyrek kırmızı et, daha sık tavuk ve balık yemelisiniz.
• Daha fazla sebze ve meyve tüketmelisiniz.
• Fiziksel aktivitenizi artırmalısınız.

  • Beslenme alışkanlıklarınızı değiştirirken kendinizi yalnız hissetmeyin.Aileniz ve arkadaşlarınızdan destek alın, hatta onlara da sağlıklı ve kontrollü yemenin önemini açıklayın.
  • Yavaş ve istikrarlı kilo vermenin daha sağlıklı, daha gerçekçi ve daha uzun süre korunabilir olduğunu unutmayın. “Mucize diyetlere” güvenmeyin.
  • Yeni beslenme alışkanlıkları kazandığınız süreçte diyet uzmanınızdan alacağınız desteğin önemini göz ardı etmeyin.

Sayfa Özeti: Obezite (Şişmanlık)

Anahtar Kelimeler: